مفاهیم بازاریابی: بازاریابی چیست ؟

بازاریابی را می توان به زبان ساده، تامین رضایت و ایجاد ارزش برای مشتریان دانست. تعاریف مختلفی از بازاریابی ارائه شده است اما به عنوان ساده ترین تعریف می‌توان گفت: “بازاریابی عبارت است از تامین رضایت مشتریان به شیوه‌ای سودآور”

هدف‌های دوگانه بازاریابی عبارتند از:

  • جذب مشتریان جدید با ارائه محصولات یا خدمات ارزشمند
  • حفظ مشتریان کنونی از طریق تامین رضایت آنها

هر سازمانی، کوچک یا بزرگ، انتفاعی یا غیرانتفاعی، خانگی یا جهانی بدون داشتن یک بازاریابی سالم هیچ موفقیتی نخواهد داشت. شرکتهای بزرگ انتفاعی مانند مک دونالد، سونی و وال مارت و حتی سازمان‌های غیرانتفاعی مثل دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها، موزه‌ها، نمایشگاه‌ها و کلیساها همگی از بازاریابی استفاده می‌کنند.

مفهوم بازاریابی

اما واژه “بازاریابی” یا “Marketing” چه معنایی دارد؟ بسیاری از مردم چنین می‌اندیشند که بازاریابی تنها به معنی فروش و تبلیغات است. اما باید بدانیم که فروش و تبلیغات تنها بخش نمایان کوه یخ است. امروزه نباید بازاریابی را به مفهوم معرفی محصول و فروش در نظر آورد، بلکه باید به مفهوم نوین آن یعنی برآوردن نیاز مشتری دانست.

اگر بازاریاب بتواند نیازهای مشتری را درک کند، محصولاتی را تولید و ارائه نماید که دارای بالاترین ارزش باشند، قیمت گذاری، توزیع، ترویج و تبلیغ را به روشی کارساز انجام دهد، به طور حتم این محصولات به راحتی فروش خواهند رفت.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *